Nicole Pluim

Aquarel

Nicole Pluim Aquarel Magnolia bloemen
Magnolia - aquarel - 40x30
Nicole Pluim Aquarel bloemen
Japanse kwee en witte bloesem (verkocht)
Nicole Pluim Aquarel bloemen
Kersenbloesem aquarel (verkocht)
Nicole Pluim Aquarel bloemen
Kersenbloesem aquarel (verkocht)
Nicole Pluim Aquarel met paardenbloemen bloemen
Paardebloemen aquarel (verkocht)
Nicole Pluim Japanse Kwee bloemen
Japanse Kwee 2 - aquarel - 28x46
Nicole Pluim Aquarel Japanse Kwee bloemen
Japanse Kwee 1 - aquarel - 40x30
Nicole Pluim Uitgebloeide paardenbloemen bloemen
Uitgebloeide paardenbloemen - aquarel (verkocht)

Inlijsten

Een aquarel komt goed tot zijn recht in een lijst met passe partout. Kies een pastelkleurige lijst als de tonen zacht zijn. Een werk met meer kleur mag harder van kleur zijn. 

Hang een aquarel nooit in het volle zonlicht, want dan verbleken de kleuren. 

Passe partou

Kleine afbeeldingen (tot 13×18) zijn mooi in een passe partout met bredere rand. Hoe groter het motief, hoe smaller de rand meestal kan worden. Het is mooi als de onderste rand wat breder is, omdat het werk dan ‘gedragen’ wordt. De breedte van de rand links, rechts en boven zijn even groot. 

Nat in nat

Het papier voor een aquarel maak ik bij het werken van ‘nat in nat’ vochtig. Het papier zet uit en ik plak het langs de randen vast, zodat het papier na het drogen vlak blijft. Ik schilder op het natte papier. De verf vloeit dan uit in onverwachte kleurgradaties, waarbij het wit van het papier zichtbaar blijft. Bij het werken van nat in nat zijn toeval en ervaring belangrijk. 

Nat op droog

Bij het werken van nat op droog werk ik op droog papier. Om te voorkomen dat het papier kreukelt, heb ik het papier eerst nat opgespannen en daarna laten drogen. Ik werk ik lagen van licht met weinig medium naar donker met steeds meer verf op de penseel. 

Delen mag! Graag zelfs.