De rollator van mevrouw Bloem

Nicole Pluim en Martinus de Kam expositie en boekbespreking

De afgelopen periode zijn Martinus de Kam (Tinus) en ik druk bezig geweest met de voorbereidingen voor het uitgeven van de verhalenbundel ‘De rollator van mevrouw Bloem’. De presentatie van het boek is op 21 maart 2020. Daarnaast organiseren we in maart 2020 een gezamenlijke expositie van inkttekeningen en gedichten. In dit bericht lees je over de voorbereidingen en de stand van zaken van de verhalenbundel. In een volgend bericht vertel ik je meer over de expositie met inkttekeningen.

Nicole Pluim en Martinus de Kam De rollator van mevrouw Bloem

Verhalenbundel ‘De rollator van mevrouw Bloem’
De verhalenbundel bevat vijfentwintig verhalen over lieve, nare en rare mensen. Verhalen met een grenzeloze fantasie en gevoel voor humor. Mevrouw Bloem is zielsgelukkig met haar nieuwe rollator. Sjaak doodt een sabeltandtijger in de uiterwaarden en Fietjes grote liefde slaat om in dodelijke haat. Jantje Oostdijk is onsterfelijk. De pogingen van Olaf om zijn eenzaamheid te verjagen, lopen volledig uit de hand en Roos vindt zichzelf een bofkont omdat ze haar been heeft gebroken. Spannende, komische, wonderlijke en schrijnende verhalen van Martinus de Kam, met verrassende illustraties van Nicole Pluim.

Verhalen kiezen
Tinus wilde al langer zijn verhalen bundelen. Dat betekende voor hem de verhalen nogmaals kritisch lezen, keuzes maken, herschrijven, schrappen, twijfelen en beslissingen nemen. Bovendien leek het hem goed als er illustraties bij zijn verhalen zouden komen en daarom vroeg hij of ik tekeningen kon maken. Ik was namelijk al bezig met het maken van inkttekeningen bij een aantal gedichten van hem en die vond hij heel sfeervol.

Tekeningen maken
Voor mij was het maken van illustraties nieuw en daarom onderzocht ik eerst waar een illustratie eigenlijk aan moet voldoen. Een illustratie moet opvallen, iets toevoegen, de lezer prikkelen en nieuwsgierig maken zonder het verhaal weg te geven. Met Oost Indische inkt en een kroontjespen ging ik aan de slag, net zolang tot ik tevreden was met het resultaat. Vaak moest het opnieuw. Daarna toog ik met een dikke stapel tekeningen naar Tinus waar wij de verhalen en de illustraties tot een aantrekkelijk geheel maakten.

Overleg met de uitgever
Uitgeverij Gopher was erg enthousiast over het manuscript van Tinus, maar ook met zijn voorstel om het boek aan te vullen met illustraties. Een boek met illustraties trekt meer aandacht, dus dat is een win-win situatie voor schrijver, illustrator en uitgever. Tijdens het overleg werd besproken wat nog gedaan moest worden en de datum voor de boekpresentatie werd vastgesteld op zaterdagmiddag 21 maart 2020 in de bibliotheek van Wageningen. Noteer in je agenda!

Voorbereidingen voor de boekpresentatie en de expositie
Tinus en ik hebben met een goede vriendin een ‘creatief overleg’ gehad, want de bijeenkomst in de bibliotheek moet wel een beetje een ludiek randje krijgen. Behalve de boekpresentatie op 21 maart is er de hele maand maart in de bibliotheek een expositie te bezichtigen met inkttekeningen van mij met bijpassende gedichten van Tinus. We zijn druk doende met de voorbereidingen hiervan: het tekenen en het dichten is in volle gang. Een pentekening komt vaak goed tot zijn recht met een passe partout en een lijst. Dus daar ga ik ook voor zorgen.

Wat mij betreft belooft het heel wat te worden komende voorjaar!

Delen mag! Graag zelfs.